Bij Blue Engineering hebben we een hele heldere missie: wij willen onze kennis en kunde inzetten voor een beter wereld. Onze passie is techniek en daar zijn we ook goed in. Wij werken dus aan duurzame technologie.
NATUUR-TECHNIEK
Als Blue Engineer en natuurwetenschapper vind ik het geweldig om “natuurlijke techniek“ als voorbeeld te nemen in de ontwikkeling van een door de mens voorgegeven oplossing. Heel logisch ook want wij zijn onderdeel van de natuur. De natuur gebruikt enkel materialen die zij kan verkrijgen uit een kringloop en weer kwijt kan in een (andere) kringloop. De natuur bestaat dus uit een aaneenschakeling van samenwerkingsverbanden die het geheel stabiel maken. In die zin is de natuur een voorbeeld voor onze organisatie en de producten die wij ontwikkelen.
Mijn eerst project binnen Blue Engineering was Flora Fluids, een traject waarbij we op voor de plant- non-destructieve wijze nuttige (bijv. medicinale) inhoudsstoffen uit planten winnen. Wij doen dit middels een methode die gebaseerd is op het natuurverschijnsel bliksem. Bij bliksem ontstaat plasma, een mooi bruggetje naar een van de onderwerpen waar ik me nu mee bezig houd: de toepassing van koud plasma in de industrie. Koud plasma is een duurzaam alternatief voor bijvoorbeeld chemische of hoog energetische reinigingsmiddelen .
Zo zie je dat natuur en techniek heel dicht bij elkaar liggen. Sterker nog, de meeste mensen staan er niet bij stil maar techniek is altijd gebaseerd op de natuur. Denk aan zonnepanelen (fotosynthese in planten) motoren (het hart), schroeven (gewrichten), lampen (vuurvliegjes).
UITDAGING
Niet alle projecten waar wij binnen blue engineering aan werken dienen een (zuiver) duurzaam doel, terwijl we dat wel zouden willen. De markt is nog niet klaar voor echt duurzame ontwikkeling, of anders gezegd bedrijven sturen veel nog op winstoptimalisatie (kosten besparing) en in het beste geval op een balans tussen gelijk wegende People, Planet en Profit. Wij hebben geleerd dat nieuwe business modellen nodig zijn om echt duurzame ontwikkeling, ten behoeve van de planeet maar uitgevoerd door mensen, te laten slagen.
Duurzame business cases bestaan maar we hebben meer voorbeelden nodig om de massa mee te krijgen. De noodzaak wordt steeds duidelijker (klimaatverandering, bodemdegradatie, opraken fossiel etc.). Duurzame business vergt een nieuwe manier van denken. Dat profit onderhevig is aan People en Planet zal middels voorbeelden steeds meer vatbaar worden.
WAARDE CREEREN
Het is onze strategie om bij te dragen aan het ontstaan van zo veel mogelijk duurzame business cases. Bij voorkeur maken wij dan ook deel uit van deze business cases. Wij doen dit vanuit het Blue Innovation Center in Venlo en het liefst samen met zo veel mogelijk mensen die ook willen. Venlo Regionomics is zo’n community van koplopers opzoek naar daadwerkelijk duurzame business, daar investeren wij dus in.
Uiteindelijk gaat het om waarde creatie en de meeste waarde creëer je wanneer deze lokaal benut wordt (zie Blue Economy). Dit is ook de reden waarom ons werkveld in eerste instantie dicht bij huis is. Dat wat lokaal waarde oplevert kan ergens anders op een soortgelijke manier waarde creëren.
Heb jij een overschot aan iets waar je niks mee kunt? Een afvalstroom die je wellicht anders kunt gebruiken? Of een technische uitdaging die duurzame vooruitgang in de weg staat? Laat het ons weten en wij helpen je graag!
Leave a Reply